سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح نامه به امام درباره آمریکا چیزی جز ضرر نداشت/«شل دینی» هنر ن

92/07/28 - 09:08
شماره: 13920728000052

 

مشروح/لاریجانی در نطق پیش از دستور:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند. سؤال این است طرح این مسئله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفته بود چه خاصیتی دارد.

خبرگزاری فارس: طرح نامه به امام درباره آمریکا چیزی جز ضرر نداشت/«شل دینی» هنر نیست که از برخی بیوت ترویج شود

  علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه امروز اماکن اسلامی از دو جهت مورد هجوم قرار گرفته اظهار داشت: یک- جریان افراطی و تکفیری که تمام تلاش‌شان ایجاد فتنه و درگیری بین مسلمانان و از بین بردن اماکن مقدس اسلامی و اولیای دین است چه در نجف و کربلا و کاظمین و سامرا و چه در سوریه و هر روز شاهد اقدامات تروریستی آنان نسبت به مسلمانان و این اماکن مقدس هستیم.

وی افزود: جریان دیگر اقدام زشت و توهین آمیز رژیم صهیونیستی در تخریب بنای مسجدالاقصی و ساختن کنیسه در درون این قبله مسلمانان است. این عمل جریحه‌دار کردن عواطف همه مسلمانان را در پی دارد این تحقیر قبله مسلمانان است. ظاهرا رژیم بدکاری صهیونیستی در شرایط درهم و برهم منطقه فرصت را غنیمت شمرده و دست به چنین اقدام پلیدی زده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم جریان تکفیری که بزرگترین ضربه را در این عصر وحدت امت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی از حادثه انهدام مرقد امام حسین (ع) در زمان امام هادی توسط متوکل درکی ندارد که اینگونه اقدامات نه تنها علائق عاطفی مسلمانان را کاهش نمی‌دهد بلکه آتش عشق آنها را شعله‌ورتر می‌سازد و آنها را مصمم‌تر در حفظ این میراث گرانقدر می‌کند و پاسخ این گونه اقدامات موذیانه وکثیف را به موقع خواهند داد.

لاریجانی اضافه کرد: سازمان کنفرانس اسلامی بین‌المجالس اسلامی و کشورهای اسلامی باید نسبت به اینگونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی داشته و از وزارت خارجه می‌خواهیم تا موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه یکی از اصول زندگی انسان مسئله اعتماد کردن و اعتماد نکردن است، اظهار داشت: اینکه در چه حالی و در چه جایی و چه شرایطی انسان باید اعتماد کند و در چه جاهایی اعتماد کردن عقلایی نیست، بحث بسیار مهمی است چرا که با زندگی فردی و اجتماعی همگان مرتبط است. امام هادی (ع) در روایتی می‌فرمایند اگر دیدید که در روزگار شما عدالت بیش از ستم است در چنین جامعه‌ای باید حسن نیت و حسن ظن داشته باشید. مگر آنکه خلاف آن ظاهر شود اما اگر دیدید که در روزگار شما ستم بیش از عدالت است، باید سوءظن داشته باشید. مگر آنکه خلافش ظاهر شود. در معیار امام اعتماد داشتن مربوط به قلمرو بحث است و به تعبیر فلاسفه باید دید به چه عالمی مربوط می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مراودات سیاسی اغلب مشاهده شده که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوءظن می‌نگرند این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شایع بود. این رفتار با معیار امام هادی سازگار نیست. در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب ستم وبی‌عدالتی معنا ندارد و لذا باید حسن نیت جایگزین بی‌عدالتی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:‌از سوی دیگر در مباحث دیپلماتیک مخصوصا در بحث هسته‌ای بارها شنیده شده که گفته می‌شود باید مذاکرات به اعتماد سازی منجر شود چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد. با معیار امام هادی در این امر هم دقت لازم صورت نگرفته جهان امروز در صحنه بین‌المللی بدون تردید دچار انواع بی‌عدالتی‌هاست که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هسته‌ای ایران را مشاهده می‌کنیم. مظالم آمریکا و استکبار نسبت به ملت ایران و ملل مسلمان در راه‌اندازی جنگ‌ها ظلم به فلسطینی‌ها، غارت اموال مسلمانان و تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است. معیار امام هادی بیانگر این است که در چنین قلمرو غیرعادلانه‌ای باید با سوءظن به تعامل دیپلماتیک آنان نگریست و در این فضا جایی برای اعتماد کردن نیست.

وی افزود: فعل سیاسی اعتماد به این قدرت‌ها در چنین فضایی فعلی غیرعقلانی نیست. کما اینکه بارها نتیجه قول‌های دروغین آنها دیده شد لازمه توفیق در این مسیر صرفا رعایت ضوابط عام بین‌المللی است.

لاریجانی تاکید کرد: ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و NPT را پذیرفته است. NPT مقررات بین‌المللی برای همه کشورها در مسئله هسته‌ای است بنا نیست برای ایران مقررات خاص تدوین شود لذا رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفت‌وگوها باشد. علی ایحال در این شرایط هم مذاکره کنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند طرف‌های قدرتمند رفتار دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیت‌های هسته‌ای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به خاطر می‌آوریم که در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی را درج کنند که همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد. 

وی ادامه داد: در دوره 8 ساله گذشته که متاسفانه به ریش اصولگرایان گره خورد، نیز عده‌ای با طرح افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را در رسانه‌ها مطرح کردند که موجب کشمکش نیروهای مومن و انقلابی شد.

لاریجانی اضافه کرد: امروز هم مجددا حرف‌هایی شنیده می‌شود که نشانگر آن است از مسیر گذشته در دو دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است. امروز کشور آنقدر از نظر اقتصادی و دیپلماتیک مشکل دارد که اگر همه اراده‌ها به این امور معطوف شود، ممکن است بتوان مشکلات معیشتی مردم را سامان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمان نظریه‌پردازی‌های بی‌پایه و جریان سازی رسانه‌ای که حاصلی جز تنش ندارد نیست. امروز ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم. همیشه در اکثر روستاها زنان با لباس‌های رنگی حجاب داشته و دارند و کسی هم ایرادی نگرفته است. این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد. اصل بر پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد به جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم است. به انقلاب اراده‌ها به انقلاب انگیزه‌ها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراث امام و شهدا و عزتمندی داریم.

وی افزود: ممکن است در جامعه عده‌ای شل دین باشند اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند آنهم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسان‌های مسلکی و مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار گیرد.

لاریجانی اظهار داشت: نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند سؤال این است طرح این مسئله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفت بود چه خاصیتی دارد. آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسائل که طبعا موجب کشمکش درونی در کشور می‌شود و سایش نیروها را در پی دارد، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شیفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است، و این تلقی غلط مایه‌ای گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها و صاحبان تریبون و صاحب‌نظران می‌خواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساس و مهمی هستیم، در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بعد خارجی و چه در اختلاف‌افکنی در داخل افزایش ندهند و تلاش کنند همه اراده‌ها به سوی بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف شود که متاسفانه این چنین نیست.

وی افزود:‌ یک مقایسه ساده در حجم مطالب سیاسی و اقتصادی در رسانه‌ها به این معناست که امیدواریم مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

لاریجانی با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی (ع) اظهار داشت: عصر امام هادی دوره سیاه دیکتاتوری متوکل خلیفه عباسی است که به دستور او امام را از مدینه به بغداد و از آنجا به سامرا بردند و امام حدود  20 سال و 9 ماه در این شهر تحت نظر بودند و در عین این فشار حکومتی، امام شبکه وکلای خود را در کشورهای مختلف سامان دادند به طوری که عراق، ایران،‌ حجاز، یمن و مصر در درون این سازمان شیعی قرار گرفتند.

وی افزود: پیش از متوکل سیاست مذهبی و سیاسی خلفای عباسی ادامه سیاست مامون بود یعنی از معتزله در برابر اهل حدیث که افراطیون عامه بودند دفاع می‌کردند. به این جهت فضای سیاسی مساعدی برای علویان و شیعیان فراهم شد.

 رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با آمدن متوکل تنگ‌نظری‌های زمان هارون به صورت سخت‌گیرانه‌تری در حمایت از اهل حدیث و برانگیختن آنان بر ضد معتزله و شیعه و سرکوبی جریانات مزبور با شدت هر چه بیشتر دنبال شد ا بوالفرج اصفهانی در آغاز سخن از نهضت‌های علوی که در عصر متوکل صورت می‌گرفت به برخوردهای ناهنجار وی با شیعیان و طالبی‌ها اشاره می‌کند.

 لاریجانی ادامه داد: از جمله این برخوردها تخریب مقبره حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) است که برای شرایط امروز هم پندآموز است. این خلیفه عباسی دستور داد مضجع مبارک امام حسین (ع) ویران شود و زمین آن شخم زده شود و هموار شود و بر روی آن زراعت شود تا هیچ اثری از مرقد ایشان وجود نداشته باشد.

 وی افزود: سخت‌گیری شدیدی برای زائران امام حسین (ع) ایجاد شده بود و مجازات هولناکی برای آنها وضع شد تمام این اقدامات از آن جهت بود که قبر امام حسین (ع) در کربلا می‌توانست ارتباط عاطفی توده مردم را با طرز تفکر شیعی و امامان آنها تقویت کند.

 رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: حتی در تاریخ نقل است که یک بار متوکل تصمیم به قتل امام هادی گرفت که در همان ایام به دست ترکان کشته شد جانشین او معتز؟ نیز مرام متوکل را در پیش گرفت و نقل است که به دست حکومت وی امام مسموم و به شهادت رسید. اما نکته آموزنده آن است که عده‌ای از شیعیان امام حسین پس از تخریب قبر شریف علائمی تعیین کرده بودند و پس از کشته شدن متوکل به کربلا آمده و به همراه افرادی از علویان و طالبیان قبر را مشخص و مقبره‌ای برای آن بنا کردند.

 لاریجانی در پایان فرا رسیدن روز عصای سفید و تجلیل از نابینایان را گرامی داشت.

انتهای پیام/


موسسه نشر و تنظیم آثار امام از مسیر خود منحرف شده/ رفسنجانی هیچگ

92/07/27 - 09:41
شماره: 13920727000142

سیدحمید روحانی در گفت‌و‌گو با فارس:

موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که مرحوم حاج ‌سیداحمدآقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود، حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.

خبرگزاری فارس: موسسه نشر و تنظیم آثار امام از مسیر خود منحرف شده/ رفسنجانی هیچگاه روحیه انقلابی نداشت/ خاطره‌‌سازی با هدف منزوی کردن خط امام

حجت الاسلام سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ، درباره ادعاهای هاشمی درباره مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران اظهار داشت: اهداف،‌ آرمان‌ها و رهنمودهای امام ریشه در احکام اسلام داشت و برگرفته از قرآن بود. امام هیچ وقت سخن و مطلبی منهای موازین اسلامی و احکام الهی بیان نکردند آنچه را که دستور می‌دادند و بر روی آن تاکید داشتند و پا می‌فشردند برگرفته از قرآن بود.

روحانی ادامه داد: مسئله مرگ بر آمریکا به حقیقت دستور قرآن است. خداوند دوست ندارد کسی صدا به ناسزاگویی بلند کند و مگر آن کسی که مورد ظلم قرار گرفته است. آمریکا به عنوان شیطان بزرگ به ملت ایران ظلم‌های فراوانی کرد که در تاریخ انقلاب محفوظ است، بنابراین مبارزه با آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا یک دستور قرآنی است که امام نیز بر آن تاکید داشتند.

* عاشقان یقه چاک آمریکا در داخل به دنبال فرار آمریکا از مخمصه هستند

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که احساس می‌شود تلاش آگاهانه‌ای در جهت تحریف برخی اظهارت امام(ره) به بهانه مذاکره با آمریکا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من اصل جریان برمی‌گردد به اینکه آمریکا در منطقه به بن‌بست رسیده است. شکست آمریکا در سوریه آخرین و اولین شکست نبود و تلاش می‌کند خود را نجات دهد از این رو مطرح کردن حذف مرگ بر آمریکا در داخل از سوی کسانی که عاشقان یقه چاک آمریکا هستند برای این صورت می گیرد که می‌خواهند آمریکا بدون آبروریزی از این مخمصه فرار کند.

*هاشمی به گفته خودش هیچگاه یک انقلابی نبود

وی درباره علت تلاش های هاشمی برای محو شعار مرگ بر آمریکا یادآور شد: آقای هاشمی به چند علت موضوع حذف شعار مرگ برآمریکا را مطرح می‌کند؛ علت اول این است که آقای هاشمی هیچ وقت یک مرد انقلابی نبود و خود آقای هاشمی در کتاب آقای زیباکلام تحت عنوان هاشمی بدون روتوش صریحاً می‌گوید که اگر شاه به اصل دوم متمم قانون اساسی عمل می‌کرد و مقداری فشار و استبداد را کم می‌کرد احتیاجی به انقلاب نبود. بنابراین ایشان روحیه انقلابی نداشت و در حقیقت در هاشمی رفسنجانی بیشتر اندیشه‌های لیبرالیستی پررنگ بود تا روحیه انقلابی که در نهایت خواه و ناخواه با یک انقلاب مواجه شد.

«عامل دیگری که آقای هاشمی را به این ورطه کشیده است آن است که وی احساس می‌کند در میان مردم پایگاهی ندارد. از انتخابات مجلس ششم تا انتخابات ریاست جمهوری سال 84، اینها نشان داد که آقای هاشمی پایگاه مردمی را از دست داده است بنابراین کسانی که پایگاه مردمی ندارند بالاخره می‌خواهند به جایی چنگ بزنند و همیشه مطرح باشند.»

*هاشمی از جایگاه امام برای طرح اندیشه های سازشکارانه خرج می کند

روحانی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: : آقای هاشمی رفسنجانی درحال حاضر می‌خواهد آن اندیشه‌های سازشکارانه لیبرالیستی خود را پیش ببرد و بالاخره یک سکوی پرشی و توجیهی برای خود درست کند و حال چه بهتر اینکه از امام راحل خرج کند. و به خیال خودش امروز نه امام است نه احمدآقایی وجود دارد که این ادعاها را تکذیب کند بنابراین با بیان چنین اظهاراتی به نقل از بزرگانی همچون امام سعی می‌کند راه توجیهی برای روش خود پیدا کند.

* موسسه حفظ و نشر آثار امام رسالت حاج احمد را فراموش کرده است

این تاریخ نویس معاصر کشورمان در ادامه این گفت وگو درباره علت سکوت موسسه حفظ آثار امام درباره تحریفات اندیشه های امام راحل گفت: اگر حقیقت را بخواهید موسسه حفظ و نشر آثار امام یک موسسه خنثی‌ شده و آن رسالت و ماموریتی که سید احمد آقا دنبال می‌کرد به کلی فراموش شده و به شکل باندی درآمده است. اگر موسسه حفظ و تنظیم آثار امام واقعا به مسئولیت خود پایبند بود حضور فردی چون آقای عبدالله نوری در آنجا معنا نداشت.

*موسسه امام باید از چنگ افراد فعلی خارج شود

وی تاکید کرد: واقعاً موسسه از مسیر خود به کلی منحرف شده است و در حقیقت باید یک فکر اساسی شود و این موسسه از چنگ افرادی که آنجا را به عنوان دکان و محلی برای پیشبرد اهداف انحرافی خود درست کرد‌ه‌اند خارج شود.

روحانی درباره سکوت این موسسه در قبال توهین نوه امام به شهدا و امام شهدا گفت: مؤسسه حفظ آثار امام به موسسه‌ای خنثی تبدیل شده است که در جهت منافع یک باند خاص حرکت می‌کند و اگر در خط امام قرار داشت، به پاتوق دشمنان انقلاب و طرفداران مهدی هاشمی و شیخ حسینعلی منتظری تبدیل نمی‌شد و معلوم است هدف آنها این است که خط امام را به انحراف بکشند و از اول به دنبال این بودند که با بعد از رحلت امام اینطور جلوه دهند که خط امام با خود امام دفن شده است.

* خاطره‌سازی دروغ نزدیکان امام خیانت به امام و پاسداران و خانواده شهداست

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: ملت ما آگاه‌تر از این است که با این جوسازی‌ها و خاطره‌سازی‌ها فریب بخورد اما به هر حال این نوع گفتارها و خاطره‌گویی‌ها، دروغ، خیانت و اهانت به امام (ره)، پاسداران و خانواده معظم شهداست که دستگاه قضایی باید به صورت جدی با آن برخورد کند در غیر این صورت آنها جری‌تر شده و بیشتر به مقدسات توهین می‌کنند.

این نشان‌دهنده استیصال و بدبختی آنهاست که وقتی راهی برای منزوی کردن و به بیراهه کشاندن خط امام پیدا نکرده‌اند، به این اهانت‌ها روی آورده‌اند.

*امام با فردی مثل هاشمی حرف درگوشی نداشت

روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه همجواری با امام آیا در آن دوران موضوعی پیش آمده بود که حضرت امام با شعار مرگ بر آمریکا مخالفتی کنند؟گفت: امام هیچ چیز را به هیچ‌کس در گوشی نمی‌گفت و اگر حرفی داشت با مردم حرف می‌زد. یکی از ویژگی‌های برجسته امام هم همین بود که امام با مردم صادق بود و مردم را محرم راز می‌دانست و با آنان با صداقت حرف می‌زد. هیچ وقت اینگونه نبود که امام نیتی داشته باشد و آن را بخواهد در گوشی به کسی بگوید، آن هم به آدمی مثل هاشمی.

* امام هرگز به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی نداشت

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه هرگز اینگونه نبود که امام به شعار مرگ بر آمریکا نظر منفی داشته باشد تصریح کرد: ویژگی امام این بود که با مردم خیلی صادق بود و رشید و قاطع حرف خود را می‌زد.

*اگر هاشمی از سکوت امام تلقی موافقت داشت در بوق می کرد

وی بر همین اساس به ماجرای نامه هاشمی برای رابطه با آمریکا در سال 66 و سکوت حضرت امام در قبال آن اشاره کرد و گفت: اینکه آقای هاشمی رفسنجانی ادعا می‌کند که امام با سکوتش این را تایید کرد، نفهمیده است؛ البته فهمیده است اما اعمال غرض می‌کند. اگر او از سکوت امام چنین برداشتی می‌کرد، به هر نحوی بود همان زمان آن را بوق می‌کرد.

* امام درباره پیشنهادات پوچ بی اعتنا بود

وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که امام داشت و من در نجف به آن پی بردم، این بود که ایشان در مقابل سوالات و پیشنهادات پوچ و بی‌مایه اصلا اعتنایی نداشت و جواب نمی‌داد.

* اگر امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند در اعلام آن درنگ نمی‌کردند

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره اینکه چرا موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام تا به حال این موارد را رسما اعلام نکرده است و به نوعی مدعی این هستند امام موافق حذف شعار بودند؟تصریح کرد: همچین چیزی نبوده است اینها تنها ادعا است اگر امام واقعا موافق بودند درنگ نمی‌کردند امام چیزی را که موافق بودند به سرعت اجرا می‌کردند، امام اگر موافق بودند که این شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود درنگ نمی‌کردند و اعلام می‌کردند.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا واقعاً دشمنی آمریکا با ایران به خاطر شعار مرگ بر آمریکا و تسخیر سفارت است و چه مسائلی باعث شد که امام آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کند؟خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آنهایی که فکر می‌کنند دیگر ما مرگ بر آمریکا نگوییم و پرچم آمریکا را آتش نزنیم آمریکا با ما کنار می‌آید یا آمریکا را نشناخته‌اند و یا از الفبای سیاست به آن صورت که باید اطلاع داشته باشند، خبر ندارند. آمریکا یک سلسله منافعی در سطح جهانی دارد که انقلاب ایران و راه و خط امام آن منافع را به خطر انداخته است و تمام تلاش آمریکا این است که به یک نحوی ما را از آن راهی که امام برای ما مشخص کردند باز بدارند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به مذاکره تلفنی روحانی و اوباما متذکر شد: آمریکا به دنبال این است که به دنیا القا کند ایران در راه خود شکست خورد، همین ملاقاتی که وزیر خارجه ما با جان کری کرد و یا همان چند دقیقه‌ای که رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا حرف زد که آنها بلافاصله به تبلیغات امپریالیستی خود در بوق و کرنا دمیدند که ایران به سازش و تسلیم شد لذا اینکه مقام معظم رهبری اشاره کردند که برخی کارها به جا نبود به دلیل همین سوء استفاده آمریکایی‌ها از آن اقدامات بود.

وی با اشاره موضع گیری تند اوباما درباره روی میز بودن گزینه نظامی، تصریح کرد: اینگونه ملاقات‌ها، گفت‌وگوها و گرایش‌ها باعث می‌شود که آمریکا در مسیر استعماری،‌استبدادی و فاشیستی خودش بیش‌تر تقویت شود و سعی کند فشارها را تشدید که در نتیجه ملت‌ها را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

*گفت وگوی تلفنی با اوباما باعث تشدید فشارها شد

«به نظر من همین گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور ما با اوباما و مذاکرات آقای ظریف یا جان کری علیرغم اینکه نتیجه‌ای در برنداشت بلکه باعث شد آمریکایی‌ها بر تحریم و تحت فشار قرار دادن ایران مصمم‌تر شوند.»

*اگر نتیجه نظرسنجی خلاف خواسته شان باشد می گویند تقلب شده است

روحانی در خصوص نظرسنجی در مورد رابطه با آمریکا اظهار داشت: ملت‌ ما در طول این سی و چند سال همواره با حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌ها نظر خود را در خصوص چنین نظرسنجی‌هایی اعلام کرده‌اند. و قطعا در روز 13 آبان امسال مجدد نظرشان را در این خصوص بیان می‌کنند.راهپیمایی 13 آبان بهترین نظرسنجی در این باره است. البته این را هم عرض کنم که این آقایانی که امروز از نظرسنجی سخن میگویند اگر فردا روزی نظرسنجی صورت بگیرد می‌گوید تقلب شد چراکه نتیجه نظرسنجی به نفع آنان نیست باشد و در غیر این صورت می‌گویند تقلب صورت گرفته است. اگر آن‌ها به دنبال نظرسنجی هستند مردم در همین تظاهرات خیابانی نظر خود را اعلام می‌کنند.


دشمن حتی «وعده نسیه» هم نداده است/ دلائل ذوقزدگی بیسابقه حریف

92/07/27 - 08:35
شماره: 13920727000045
یادداشت شریعتمداری درباره مذاکرات ایران با 1+5

اعلام محرمانه بودن مذاکرات دست طرف مقابل را که دشمن تابلودار اسلام و مردم ایران است برای انتشار خبر به گونه‌ای که مطلوب خود باشد باز می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد افکار عمومی را مطابق خواست و نظر 5+1 مدیریت کنند.

خبرگزاری فارس: دشمن حتی «وعده نسیه» هم نداده است/ دلائل ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف

حسین شریعتمداری امروز شنبه 27/07/92 طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: 1- اگرچه آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه کشورمان تاکید کرده است مذاکرات ژنو محرمانه است!- که به آن خواهیم پرداخت- ولی ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف و اظهارنظر مقامات رسمی کشورهای طرف مذاکره که بعد از پایان دور دوم مذاکرات در بیانیه‌ها و یا کنفرانس‌های خبری مطرح شده و حجم انبوهی از اخبار مربوط به مذاکرات ژنو را به خود اختصاص داده است، حکایت از آن دارد که در مقابل امتیازهایی که داده‌ایم و یا قول داده‌ایم و قرار است بدهیم، هیچ امتیازی نگرفته‌ایم. این واقعیت تلخ واضح‌تر از آن است که «محرمانه» بماند! به بیان دیگر، ذوق‌زدگی بی‌سابقه حریف نشان می‌دهد در جریان مذاکرات ژنو، امتیازات برجسته‌ای که برای آنها غیرمنتظره بوده است، دریافت کرده و یا قول دریافت آن را گرفته‌اند. از سوی دیگر، مقامات رسمی کشورهای 5+1 با صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نداده‌اند و تاکید کرده و می‌کنند که ایران اسلامی ابتدا، بایستی «اعتماد» آنها را جلب کند و گام‌های عملی و موثری در این زمینه بردارد و سپس درباره امتیازاتی که قرار است به ایران داده شود، مذاکراتی صورت پذیرد! بنابراین آنچه با جرات درباره مذاکرات ژنو می‌توان گفت این است که حریف امتیاز- و یا قول امتیاز- گرفته و در مقابل هیچ امتیازی نداده است. اگر اینگونه باشد- که شواهد از آن حکایت می‌کنند- با پوزش باید پرسید؛ غیر از امتیازاتی که احتمالا به حریف داده و یا قول آن را داده‌ایم، چه نکته و بخش درخور توجه دیگری هست که باید محرمانه بماند؟!

2- به این اظهارنظرها که مقامات رسمی کشورهای گروه 5+1 بر آن تاکید ورزیده‌اند توجه کنید.

- خانم «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا بعد از پایان مذاکرات در پاسخ به سؤال خبرنگار CNN که پرسیده بود؛ آیا هیئت ایرانی در این مذاکرات دستاوردی داشته است؟ می‌گوید؛ «آنها باید خودشان به این سؤال پاسخ بدهند. آنها معتقدند که در این مذاکرات دستاوردهایی داشته‌اند» و سپس تاکید می‌کند؛ «تا وقتی ایران، اقداماتی را که ما می‌خواهیم انجام ندهد هیچ تعدیلی در تحریم‌ها ایجاد نخواهد شد. هنوز اتفاقی نیفتاده که بخواهد تحریم‌ها تعدیل شود. زمان بسیار طولانی خواهد بود. اختلافات زیادی هست و هیچ توافق فوری در میان نیست».

شرمن در همان مصاحبه می‌گوید؛ «با صراحت کامل موضع خود را بیان کرده‌ایم، ایران باید به همه تعهدات و مسئولیت‌های خود بر اساس NPT و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند».

- ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس می‌گوید؛ باید گام اول را ایران بردارد و اعتمادسازی کند، ما به گام ایران پاسخ خواهیم داد.

- یک مقام رسمی و عالی‌رتبه آمریکایی- که نخواسته نامش فاش شود و حدس زده می‌شود که همان خانم شرمن باشد- به خبرنگاران گفته است؛ سیاست ایالات متحده آمریکا این است که فشار اقتصادی بر ایران را در طول دوران مذاکرات حفظ کند.

- سخنگوی کاخ سفید تاکید می‌کند، طرح ارائه شده از سوی ایران در ژنو، به لحاظ جدیت و عمل‌گرایی بی‌سابقه بود.

- وزیر خارجه فرانسه می‌گوید؛ پاریس با نگاهی محتاطانه پذیرای رویکرد دیپلماتیک جدید ایران است.

- جی کارنی می‌گوید؛ من در این مدت هرگز شاهد چنین مذاکرات فشرده، مفصل، مستقیم و صریحی با هیئت ایرانی نبوده‌ام.

- وزیر خارجه آلمان تصریح می‌کند؛ مذاکرات ژنو امید ما را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک با ایران تقویت کرده است.

- کاترین اشتون، مذاکرات ژنو را مفصل‌ترین و پرمحتواترین مذاکرات برگزار شده بین دو طرف معرفی می‌کند.

... و ده‌ها نمونه مشابه دیگر که در گزارش خبری امروز کیهان آمده است و تکرار آن به درازا می‌کشد و ضرورتی ندارد.

3- از مجموع اظهارنظر مقامات رسمی حریف می‌توان نتیجه گرفت که؛

- تمامی اعضای گروه 5+1 و مقامات عالی‌رتبه کشورهای متبوعشان از نتیجه مذاکرات خشنود هستند و طرح ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را، «بی‌سابقه»، «امیدوارکننده»، «جدی» و در صورتی که عملیاتی شود، تامین کننده خواست و نظرات خود می‌دانند.

- اعضای گروه حریف تاکید می‌کنند که هیچ امتیازی به ایران نداده‌اند.

- نمایندگان و مقامات بلندپایه کشورهای عضو 5+1 تصریح دارند که جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود- که قطعنامه‌های باج‌خواهانه شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از آن است- عمل کند.

- مقامات آمریکایی و اروپایی و مخصوصا اوباما به عنوان بالاترین مقام رسمی آمریکا، رویکرد جدید ایران را که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ژنو نمایندگی کرده است، ناشی از فشار تحریم‌ها ارزیابی می‌کنند و...

اکنون و با توجه به موارد فوق جای این سؤال است که غیر از «نرمش نقد» و دادن امتیاز- یا قول امتیاز- به حریف، چه دستاوردی داشته‌ایم؟! حریف حتی «وعده نسیه» هم نداده است و اقدام متقابل را به تامین کامل نظرات و خواسته‌های خود مشروط کرده است!

4- در این میان، تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات ژنو! تعجب‌آور است؛ چرا که؛

اولا؛ مذاکرات با حضور نمایندگان گروه 5+1 و هیئت‌های همراه آنان صورت پذیرفته که هیچیک از آنها نمی‌توانند محرم اسرار جمهوری اسلامی ایران باشند و تنها در یک حالت، به تعهد خویش پای‌بند خواهند بود که محرمانه ماندن مذاکرات را به نفع خود ارزیابی کنند. یعنی به زیان ایران اسلامی.

ثانیا؛ اعضای 5+1 و رسانه‌های نزدیک به آنها در مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود تقریبا هیچ نکته محرمانه‌ای را باقی نگذاشته‌اند و روند مذاکرات را- اگرچه به صورت احتمالا ناقص و با حذف یا تحریف برخی موارد- انتشار داده‌اند. به عنوان مثال؛

سایت دبکا فایل وابسته به سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گزارشی با 7 محور را به عنوان پیشنهاد ایران- گام اول- منتشر کرده است، وبسایت «المانیتور» طی گزارشی از سوی خانم «باربارا اسلاوین» نیز گزارش تقریبا مشابهی را روی خروجی خود گذارده است، روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره دیروز خود طی مقاله‌ مبسوطی به قلم «مارک رندلر»، متن پیشنهادی ایران به 5+1 را انتشار داده است و....

ثالثا؛ اعلام محرمانه بودن مذاکرات از یکسو دست طرف مقابل را که دشمن تابلودار اسلام و مردم ایران است برای انتشار خبر به گونه‌ای که مطلوب خود باشد، باز می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد افکار عمومی را مطابق خواست و نظر 5+1 مدیریت کنند و از سوی دیگر، دست رسانه‌های خودی را برای بیان واقعیات و مقابله با عملیات روانی حریف می‌بندد و این مصداق همان گلایه سعدی در گلستان است که «سگ‌ها را گشاده‌اند و سنگ‌ها را بسته»!

رابعا؛ خودداری از اعلام آنچه در مذاکرات گذشته است، به این تلقی - و شاید توهم- در افکار عمومی داخل کشور دامن می‌زند که اگر مذاکرات آنگونه که آقای ظریف در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده است «با استحکام» صورت پذیرفته چرا باید محرمانه باشد؟! به بیان دیگر، تیم محترم هسته‌ای کشورمان با اعلام محرمانه بودن مذاکرات، این تردید را در افکار عمومی پدید می‌آورد که مبادا، امتیازات «نابه‌جایی» به حریف داده‌اند که از اعلام آن بیم دارند؟!

گفتنی است که وزارت خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ژنو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «هیچ اقدامی که نگرانی اسرائیل را در پی داشته باشد، انجام نخواهیم داد»! و مسئولان ارشد مذاکره‌کننده آمریکا، از جمله، ویلیام برنز- در گذشته- و خانم وندی شرمن- مسئول ارشد کنونی- بلافاصله بعد از مذاکرات به تل‌آویو رفته و رسما اعلام کرده بودند که هدف از سفر آنها، ارائه گزارش نشست 5+1 با ایران به مقامات رژیم صهیونیستی است.

5- و اما، با توجه به مسائلی که در چالش 10 ساله هسته‌ای کشورمان با طرف مقابل در میان بوده است، و نیز با استناد به اظهارات رسمی حریف، محتوای مذاکرات ژنو چندان دور از دسترس نیست که پرداختن به آن در این وجیزه به درازا می‌کشد و تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که؛ هرچند به نظر می‌رسد انگیزه مسئولان محترم دولت از نرمش در مذاکرات، بهره‌گیری تاکتیکی برای پیشبرد اهداف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی بوده است ولی این «تغییر لحن» از نگاه حریف به «تغییر استراتژی» ترجمه شده است به عنوان مثال، مقامات رسمی آمریکا تاکنون با صراحت ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم نکرده بودند و با توجه به داده‌های- هرچند مغرضانه- بازرسان آژانس، از تعبیر «احتمال تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای» استفاده می‌کردند، ولی اوباما در نطق اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد! و یا اینکه، گرایش جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با آمریکا- اشاره به مکالمه تلفنی آقای روحانی با اوباما- را ناشی از فشار تحریم‌ها دانست و تعجب‌آور آن که رئیس جمهور محترم کشورمان نیز با اشاره به اینکه «خزانه کشور خالی است»! آنهم در حالی که تیم هسته‌ای عازم ژنو بود، به گونه‌ای ناخواسته ادعای اوباما را تایید کرد! و... و بالاخره باید به این نکته توجه داشت که در دنیای امروز، سهم هر کشوری را- بخوانید حق هر کشوری را- متناسب با اقتدارش می‌دهند و نه نرمش نابه‌جا در سر میز مذاکره. بدیهی است در این یادداشت، بخشی از روند مذاکرات به تناسب موضوع دنبال شده است و صد البته باید گفت در پی نادیده گرفتن تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده کشورمان و نقاط مثبت آن نبوده و نیستیم.


طومار و بیانیه خانواده شهدا و ایثارگران در محکومیت تحریف بیانات

92/07/26 - 15:18
شماره: 13920726000332

در پی انتشار مطلبی موهن از سوی نعیمه اشراقی در صفحه فیس‌بوک، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با امضای بیانیه‌ای اعتراض خود را اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: طومار و بیانیه خانواده شهدا و ایثارگران در محکومیت تحریف بیانات امام‌خمینی(ره)+تصویر

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس(باشگاه توانا)، در پی انتشار مطلبی موهن از سوی نعیمه اشراقی در صفحه فیس‌بوک، جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران با امضا بیانیه‌ای اعتراض خود را اعلام کردند. 

در این بیانیه آمده است:

امام خمینی(ره) در 8 اردیبهشت‌ماه 1365 خطاب به خانواده شهدا و ایثارگران فرمودند: «نور چشمان عزیزم، فرزندان محترم شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودین من به شما سلام و درود می‌فرستم و به وجود شما مباهات و افتخار می‌کنم و چه افتخاری بالاتر از اینکه ما در تداوم انقلاب‌مان ذخیره‌های عظیمی همچون شما عزیزان را داریم».

متأسفانه این روزها خاطره‌سازی‌های دروغ و منسوب کردن آن به حضرت امام(ره) به اتفاقی عادی در عرصه سیاسی کشور تبدیل شده است و کسانی که مدعی قرابت و نزدیکی با امام امت هستند، نارواترین اظهارات و منویات درونی خود را به ساحت آن امام سفر کرده منسوب می‌کنند.

بعد از سخنان سراسر پرابهام و غیرواقعی هاشمی رفسنجانی درباره مخالفت حضرت امام(ره) با شعار مرگ بر امریکا و واکنش مردم و مسئولان به این خاطره‌سازی‌ها و سرانجام عقب‌نشینی وی از این گفتار گزاف، بار دیگر شاهدیم صدایی از بیت امام، علیه امام بلند شده است.

گفتار نسنجیده و خارج از چارچوب ادب نعیمه اشراقی (نوه دختری حضرت امام) و منسوب کردن این خاطره‌سازی‌ها به امام راحل، موجی از واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های دلسوزان و خانواده‌های شهدا را برانگیخته است و خانواده شهیدان همت، رستگار، بروجردی، صنیع‌خانی، بذرپاش، کشوری، دستواره، مهدی باکری و بسیاری دیگر از خانواده معظم شهدا این اظهارات شنیع و ناپخته را محکوم کرده‌اند.

در این بین «بی‌موضع بودن» مؤسسه حفظ آثار امام(ره) از همه جالب‌تر است. این مؤسسه ترجیح داده که به جای موضع‌گیری درباره این داستان‌سرایی‌ها و نسبت دادن آن به امام روح‌الله، سکوت پیشه کند؛ یکی از اعضای مؤسسه حفظ آثار امام، درباره مطلب منتشر شده از سوی نعیمه اشراقی که در قالب خاطره‌ای از امام(ره) به خانواده شهدا توهین کرده است، گفته «من در این مورد اظهارنظری نمی‌کنم.» اتخاذ این رویکرد در حالی است مؤسسه حفظ آثار امام در قبال کوچک‌ترین برنامه‌ها و مستندها درباره حضرت امام(ره) واکنش نشان می‌دهد و شوربختانه درباره انتساب چنین موضوع خلاف واقعی تنها نظاره‌گر است.

ما خانواده شهدای هشت سال دفاع مقدس به دلیل برخوردهای غرض‌ورزانه و سیاسی مؤسسه حفظ آثار امام(ره) که این روزها سعی در دفن افکار و بیانات حضرت امام دارد، امیدی به موضع‌گیری و محکوم کردن این اظهارات از سوی این مؤسسه نداریم و از این رو از قوه قضائیه و مدعی‌العموم درخواست می‌کنیم که با کسانی که به ساحت امام راحل‌مان خدشه وارد می‌کنند، برخورد کند و راه را برای منسوب کردن خاطره‌های دروغ به ایشان ببندد؛ چه اینکه اگر از ابتدا و زمانی که برخی افراد، حضرت امام(ره) را مخالف شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران معرفی کردند، برخورد لازم صورت می‌گرفت، امروز شاهد چنین اظهارنظر سخیفی نبودیم.

والعاقبة للمتقین»

بخشی از امضاهای خانواده شهدا و ایثارگران در محکومیت تحریف بیانات امام خمینی(ره)

انتهای پیام/م


سکوت مؤسسه امام در قبال تحریفهای رفسنجانی موجب توهین اخیر اشراقی

92/07/26 - 13:04
شماره: 13920726000268

انتقاد سیاسیون و کارشناسان نسبت به عملکرد موسسه حفظ آثار امام

پس از انتشار مطلب توهین آمیز نسبت به امام(ره) و خانواده شهدا موج انتقادات سیاسیون، جناح های مختلف را در برگرفت و آنان به خصوص انتقادات فراوانی را متوجه انفعال موسسه حفظ و نشر امام کردند.

خبرگزاری فارس: سکوت مؤسسه امام در قبال تحریف‌های رفسنجانی موجب توهین اخیر اشراقی شد

پس از خاطره‌گویی‌های هاشمی‌رفسنجانی از امام‌خمینی (ره) که تناقض نسبتاً شدیدی با افکار و بیانات ایشان داشت‌، نعیمه اشراقی نیز با همین روند، این بار از لطیفه‌هایی سخیف گفت که در آن چیزی جز توهین به امام(ره) و خانواده شهدا نیست‌.

اما لطیفه‌ای که نعیمه اشراقی از آن در صفحه فیس‌بوک یاد می‌کند، توهین مستقیم به  امام راحل، خانواده و همسران شهدا و البته پاسداران انقلاب اسلامی بود‌.

پس از انتشار این مطالب و سکوت موسسه، موج انتقادات علاوه بر خانواده شهدا، سیاسیون جناح های مختلف را نیز در برگرفت و آنان به خصوص انتقادات فراوانی را متوجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) کردند.

در ادامه، بخشی از اظهار نظر سیاسیون و کارشناسان که در گفتگو با فارس صورت گرفته، ارائه می‌شود.

*افروغ:

موسسه نشر آثار امام باید از منزلت امام دفاع کند/ منسوبین امام موضع بگیرند

عماد افروغ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی درخصوص تحریفهای اخیر صورت گرفته علیه امام(ره) در قالب خاطره و لطیفه و نیز عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در قبال این موارد اظهارداشت: وظیفه اصلی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تدوین و نشر آثار و اندیشه‌های ایشان در وهله اول و دفاع از جایگاه و منزلت بنیانگذار انقلاب اسلامی از طریق مقابله با انتساب مواضع ناموجه و فاقد اعتبار به ویژه از طریق چهره‌های شناخته شده در وهله دوم است.

وی تصریح‌کرد: آنهایی که در این انقلاب بوده‌اند، مواضع و وصیتنامه امام(ره) را به یاد دارند؛ ایشان فرمودند اگر چیزی به من نسبت داده شد، باید برگرفته از دست خط یا صدای من با تشخیص کارشناسان (قریب به مضمون) باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی به نقل قول یکی از افراد درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی امام خمینی(ره) اشاره و تصریح‌کرد:‌ امام خمینی(ره) یک مبارزه تمام عیار و کمال یافته گفتمانی با آمریکا کردند، بحث ما سیاست‌های سلطه‌گرانه و نفی عقب‌ماندگی و وابستگی بود و ربطی به شهروندان آمریکا ندارد؛ مرگ بر آمریکا به معنای مرگ بر مردم آمریکا نیست، بلکه منظور سیاست‌های سران آمریکا در قبال سایر کشورهاست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این شعار مختص انقلاب نبود و هرجا پای سلطه آمریکا باشد  مردم متوجه می‌شوند و این شعار را مطرح می‌کنند، افزود: این عوام‌زدگی است که کسی فکر کند منظور از مرگ بر آمریکا، مرگ بر شهروندان آمریکایی است.

وی در ادامه سخنان خود درباره عدم موضع‌گیری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره اظهارنظر یکی از نوه‌های امام نیز تاکید کرد: اگر موسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در این زمینه نظر بدهد بهتر است چراکه این موسسه در حقیقت در خدمت نشر آثار و افکار امام قرار دارد و در این مورد به خصوص به رغم اینکه تکذیب شد، اما ظاهراً رگه‌هایی از صحت در آن وجود دارد، حسب انتظار مردم موضع‌گیری کند چراکه به صلاح افکار امام(ره) و خود این موسسه است.

افروغ با بیان اینکه کسانی که با اندیشه‌ها و مواضع امام(ره) آشنا هستند وارد عمل شوند، گفت: اگر این موسسه وارد موضع گیری شود بهتر است البته باید دانست امام(ره) متعلق به یک موسسه و نهاد نبوده و همه وظیفه دارند در برابراظهاراتی که مخالف اندیشه های امام(ره) است، بایستند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:‌ اینجا بحث ارتباطات فامیلی مطرح نیست؛ امام (ره) خود توصیه می‌کنند منتسبین من وارد مسئولیت‌های اجرایی نشوند یعنی ایشان نگاه قوم گرایانه ندارند؛ بنابراین از سایر منتسبین به امام(ره) انتظار می‌رود که خود در برابر اینگونه مواضع که ممکن است به گونه‌ای شخصیت امام(ره) را مخدوش کند، موضع بگیرند.

*حجت‌الاسلام حسینی:

مردم در قبال کم‌کاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) سکوت نخواهند کرد

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) و وجود برخی از گرایش‌های اصلاح‌طلبان در این موسسه گفت: ما شاهد هستیم که اگر حمله‌ای به سمت اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، بلافاصله موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) واکنش نشان می‌دهد در حالیکه در مقابل تعرض به حریم امام(ره) بی‌تفاوت است.

وی افزود: در هفته‌های اخیر آقای هاشمی مطلبی را درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی حضرت امام (ره) بیان کردند که باعث واکنش‌هایی از سوی مردم شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند و حتی شما اگر نور دو چشم حضرت امام(ره) هم باشید اما نسبت به ایشان تعرض کنید مردم از شما جدا خواهند شد.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: امام (ره) همواره و آشکارا در مقابل استکبار می‌ایستادند و ما حتی شاهد بودیم که در اواخر عمر شریف ایشان، حملاتشان علیه آمریکا تندتر نیز می‌شد.

وی افزود: متاسفانه برخی از منسوبین امام(ره) تصور می‌کنند که به دلیل داشتن رابطه انتسابی با ایشان، مصون هستند در حالی که حضرت امام(ره) تنها منسوب به خانواده ایشان نیست حضرت امام(ره) منسوب به تمام ملت ایران است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت واکنش صحیح موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) گفت:‌ مسلماً مردم متدین در صورت کم‌کاری این موسسه، در مقابل توهین به امام(ره) سکوت نخواهند کرد.

وی افزود: انتظار ما از این موسسه، حفظ یاد و افکار امام(ره) و جلوگیری از هرگونه توهین به حریم ایشان است.

*فضائلی:

موسسه حفظ آثار امام به جای سیاسی کاری از حریم بنیانگذار انقلاب دفاع کند

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقل برخی از خاطرات و مطالب نادرست از سوی برخی از اشخاص و عدم واکنش موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) به این موارد، گفت: مراقبت از حریم حضرت امام (ره) و ارائه یک تصویر صحیح و درست از سیره زندگی ایشان جزو مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. تمام رفتار‌ها و مطالبی که از ایشان نقل می‌شود همگی تا الان یک درس برای ما بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: شخصیت چند بعدی حضرت امام(ره) و درس‌های بزرگ زندگی ایشان همواره برای مردم ما و حتی کسانی که در بیرون از ایران زندگی می‌کنند یک سرمشق بوده است.

فضائلی گفت: از این رو حفظ و حراست از این حریم جزو یکی از مهمترین وظایف موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) است.

وی افزود: منتهی به نظر می‌رسد که موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) کمی از این مسئله غافل شده است و مشغول کارهای دیگر از جمله مسائل سیاسی است.

وی افزود: ما شاهد بودیم که در مسائل مشابه، موسسه حفظ و نشر آثار امام یا موضعی نگرفته است و یا موضعی کمرنگ و یا خنثی داشته است.

وی افزود: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که این موسسه باید به وظایف خود برای دفاع از حریم حضرت امام (ره) عمل کند و احیانا اگر تعرضی نسبت به حریم حضرت امام (ره) صورت می‌گیرد به شدت با این مسئله برخورد کند.

*کوثری:

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در یک جریان سیاسی قرار گرفته/ به تفکر امام جفا شده است

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در قبال تحریف‌های بیانات و توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه متاسفانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به جای اینکه از حقانیت امام (ره) دفاع کند در یک جریان سیاسی قرار گرفته است، اظهارداشت: همین امر باعث شده که به تفکر امام(ره) جفا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس به برخی موضع‌گیری‌ها از زبان برخی اشخاص به نقل از امام‌(ره) اشاره و تصریح‌کرد:‌ مردم خود پاسخ یاوه‌گویی‌ها را می‌دهند اما موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) باید در درجه اول وارد میدان شود.

وی اضافه‌کرد: تا جایی که ما به یاد داریم امام(ره) چنین موضعگیری‌هایی نداشته‌اند؛ این موسسه هم اگر مسئله‌ای دارد با مردم روراست باشند و به صورت شفاف با مردم برخورد کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه نشود که مردم نسبت به این موسسه و افرادی که در آنجا مسئولیت دارند، بدبین شوند.

*بذرپاش:

حسن خمینی به وظیفه تاریخی خود عمل کند/ برخی معلوم‌الحال منویاتشان را به امام نسبت می‌دهند

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامیدر واکنش به اظهارات نعیمه اشراقی در مورد امام و شهدا در صفحه فیس بوک، اظهار داشت: اتفاقاتی که اخیراً در عرصه سیاسی کشور توسط برخی افراد معلوم‌الحال در حال رخ دادن است، اینکه با ذکر خاطرات جعلی و سخنان نامربوط منتسب به شخص حضرت امام (ره) سعی در اعلام منویات خود دارند، جای بسیار تأمل دارد. وی افزود:‌ عده‌ای که در زمان کنونی طور دیگری می‌اندیشند، فکر می‌کنند سخنانی که در گذشته مطرح کردند و نظام برای آنان هزینه داد، دیگر کارایی لازم را ندارد، به همین دلیل بیشترین مخالفی که پیش روی خود می‌بینند منویات حضرت امام (ره) و گزاره‌هایی است که ایشان با تمام قدرت آنها را مطرح کردند و پای آنها ایستادند و میلیون‌ها آدم را دلداده خود کردند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: این افراد برای پیش‌برد مقاصد‌شان نیاز دارند که این گزاره‌ها را یا در ذهن مخاطبان از بین ببرند و یا اگر نتوانستند، آن گزاره‌ها را خدشه‌دار و دارای اعتبار پایین در ذهن مخاطبان قلمداد کنند؛ یکی از این راه‌ها ذکر برخی جملات، خاطرات و سخنان مجعول منتسب به حضرت امام (ره) است که وقتی بعد مطرح شدن، توسط عناصر معتبر تکذیب شد، طبیعتاً در این شرایط می‌توان بسیاری از سخنان دیگر را زیر سؤال برد و بسیاری از گزاره‌های قطعی در ذهن جامعه انقلابی را دچار خدشه کرد و یا اعتبار آنان را پایین آورد؛ این کاری است که این افراد انجام می‌دهند که در رأس آنها هم جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی قرار دارد که معلوم نیست با چه هدفی این اقدامات را انجام می‌دهد.

بذرپاش بر همین اساس یادآور شد: این توقع از بسیاری از افرادی که در انقلاب سابقه‌دار هستند، می‌رود که در این رویه تجدیدنظر کنند، ولی از آن بالاتر، وظایف افرادی است که مسئولیت حفظ و نشر دقیق آثار،‌ کلام، دست‌نوشته‌ها، نظرات، دستورات و سایر موضوعات مرتبط با بزرگان دین و نظام به ویژه حضرت امام (ره) را دارند و در این موضوع خاص مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) مسئولیت دارد.

وی تأکید کرد: اصلاً این مؤسسه راه افتاده که از این موضوعات حراست و حفاظت کند و منابع و اعتبارات در اختیار دارد که این امور را رتق و فتق کند و اجازه ندهد هر کسی از راه برسد، منویات درونی خود را به صرف داشتن سابقه، به عزیزی مانند امام (ره) منسوب و کارهای خود را توجیه کند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح این سؤال که مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار امام (ره) چه زمانی می‌خواهد وظیفه تاریخی خود را انجام دهد؟ تصریح کرد: خوشبختانه مسئول محترم این مؤسسه هم آقای سیدحسن خمینی از بیت شریف حضرت امام (ره) است، بنابراین چه زمانی آقای سیدحسن خمینی می‌خواهد به وظیفه تاریخی خود عمل کند؟ آیا غیر از این زمان، نیازمند حضور و اعلام موضع جدی هستیم؟ آیا توهین به امام (ره) و ظلم به این عزیز نیازمند حضور و اعلام موضع جدی مسئول محترم این مؤسسه نیست؟ بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم در یک مقطع تاریخی قرار داریم و آقای سیدحسن خمینی باید مقابل این اتفاقات را بگیرد که اگر در این جا نایستیم، تردید نکنید در چند سال آینده دگراندیشان و پیاده‌نظامان این آقایان هم دیگر چیزی از نظرات امام باقی نخواهند گذاشت؛ به نظر می‌رسد در این مقطع تاریخی برای جلوگیری از یک انحراف بزرگ تاریخی نیازمند بررسی دقیق، حضور به موقع و اعلام نظر قطعی و امانت‌دارانه هستیم.

*ترقی:

سکوت مؤسسه امام در قبال تحریف‌های رفسنجانی موجب توهین اشراقی به خانواده شهدا شد

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به اظهارات نعیمه اشراقی در مورد امام (ره) و شهدا، اظهار داشت: نمی‌توانیم هر کسی که منتسب به حضرت امام (ره) است را در خط امام تلقی کنیم.

وی افزود: در درجه اول باید برای جامعه روشن شود که این افراد را وابستگان به حضرت امام (ره) تلقی نکنند و حساب این افراد را از خانواده امام جدا بدانند چرا که این افراد هیچ نسبت اعتقادی و فکری به حضرت امام ندارند.

این عضو شورای حزب مؤتلفه اسلامی ضمن انتقاد به مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره)، تصریح کرد: مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) وظیفه و رسالتی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون برای پاسداری از اندیشه امام بر عهده دارد که دولت برای پاسداری از موضع و آثار حضرت امام بودجه و اعتبار پرداخت می‌کند.

ترقی ادامه داد: اگر قرار باشد افرادی که در این مسئولیت انجام وظیفه می‌کنند به تکلیف خود عمل نکنند و هر روز شاهد تحریف مواضع و سخنان حضرت امام توسط کسانی که خود را وابسته به ایشان می‌دانند، باشیم طبیعتاً ممکن است نظام را وادار به وضع قانونی کند تا افراد مطمئن‌تر و موثق‌تری از این آثار پاسداری کند.

وی تأکید کرد: اگر مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) در مقابل اظهارات آقای رفسنجانی موضع می‌گرفت امروز خانم اشراقی چنین اظهاراتی را بیان نمی‌کرد.

*حجت السلام پژمان فر:

بررسی توهین نعیمه اشراقی به امام و خانواده شهدا در کمیسیون فرهنگی مجلس

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اظهارات نعیمه اشراقی در مورد امام و شهدا، اظهار داشت: بنده مطمئن هستم اگر امام در قید حیات بودند با این کارهای غیراخلاقی همان کاری را می‌کردند که با سیدحسین آقا انجام دادند.

وی با بیان اینکه کسی حق ندارد به خانواده شهدا توهین کند، افزود: ما از خانواده امام انتظار داریم که نگذارند که به حرمت بیت حضرت امام (ره) خدشه وارد نشود.

پژمان‌فر تأکید کرد: قطعاً کمیسیون فرهنگی مجلس چنین اظهاراتی در مورد امام و شهدا را محکوم می‌کند.

*نیره اخوان:

مدعی‌العموم در واکنش به توهین اشراقی به امام(ره) و خانواده شهدا ورود کند

نیره اخوان‌بی‌طرف نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ، با اشاره به توهین اخیر نعیمه اشراقی به امام (ره) و خانواده شهدا گفت: در روزهای اخیر نیز مطالبی از سوی خواهر دیگر خانم اشراقی منتشر شد که بخشی از آن خلاف قانون بود.

وی با بیان اینکه دادستان باید به این مسئله ورود کند، تصریح کرد: از جمله مواردی که می‌توان آن را پیگیری کرد و خلاف قانون محسوب می‌شود، هنجارشکنی زهرا اشراقی در مورد بحث حجاب و اظهارنظر درباره حجاب سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین استفاده از ماهواره است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تأکید بر اینکه، این مسائل خلاف قانون ارزش‌های ما را هدف قرار داده، اظهار داشت: صحبت‌های مطرح شده خلاف است و پاک‌ترین افراد و شخصیت‌های نظام را هدف قرار داده و حتی با امام (ره) نیز اینگونه برخورد می‌شود.

اخوان با سخیف و ضدارزشی خواندن اظهارات اخیر نعیمه اشراقی افزود: جا دارد مسئولان مربوطه به این موضوع ورود کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به سکوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) در برابر نقل این خاطره توهین‌آمیز از سوی نعیمه اشراقی، تصریح کرد: اگر کسانی که خود را جزو خانواده امام می‌دانند با این مسئله برخورد قاطع نکنند، نشانه این است که اصول را فدای وابستگی‌های خانوادگی و جناحی کرده‌اند. وی اضافه کرد: اگر کسی واقعاً به امام تعلق خاطر دارد باید اولین کسی باشد که در مقابل چنین حرف‌هایی می‌ایستد و نباید اجازه داد که این صحبت‌ها مطرح شود.

اخوان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر پرهیز از تنش‌آفرینی در کشور گفت: این مطالب از جمله مواردی است که حاشیه‌سازی‌هایی را به دنبال دارد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه در جلسه بعدی مجلس حتماً در این مورد اظهارنظر خواهد شد، اضافه کرد: ما باید تکلیفی را مشخص کنیم که این گونه اظهارنظرها و نقل‌قول‌ها از امام (ره) قاعده و روش مشخصی داشته باشد. اخوان با تأکید مجدد بر خلاف قانون بودن این اظهارات، خاطرنشان کرد: از دادستان می‌خواهیم که به عنوان مدعی‌العموم به این مسئله ورود کند.

انتهای پیام/